2018 - 2019

 

 

Meridiaan College

 

Het Nieuwe Eemland, ’t Hooghe Landt, Mavo Muurhuizen en Het Element (locatie Hooglandseweg-Noord) vormen samen het Meridiaan College. Vier scholen voor voortgezet onderwijs, ieder met een eigen onderwijsaanbod en een onderscheidend profiel, staan gezamenlijk voor een veilig leerklimaat en uitdagend onderwijs. Geworteld in onze geschiedenis als katholieke scholengemeenschap denken en werken we vanuit hedendaagse waarden.

 

Wij zijn een open katholieke school, waarin iedereen welkom is en mensen betrokken zijn op elkaar. We zijn geïnteresseerd in elkaars achtergrond en geloof en gaan het gesprek met elkaar aan vanuit het idee dat we van elkaar kunnen leren en elkaar verrijken. Deze respectvolle, onderzoekende houding willen we meegeven aan onze leerlingen. Onze identiteit is herkenbaar aan een open manier van communiceren, de school zien als een gemeenschap van mensen (die behoefte hebben aan zorg en aandacht), het streven naar duurzaamheid en samenwerking, het omarmen van solidariteit, het werken vanuit kennis, compassie, waardering en vertrouwen.

 

 

Doelstelling

 

Natuurlijk gaan we voor goede leerresultaten en mooie diploma’s voor al onze leerlingen. Maar er is meer. Ons doel is dat onze leerlingen met zelfkennis en zelfvertrouwen van school gaan. We bieden onze leerlingen meer en meer maatwerk. Leerlingen voelen zich bij ons gezien als mens, ze kunnen zich bij ons ontplooien en tonen verantwoordelijkheid voor hun medemens en voor onze democratische samenleving. Onze speerpunten zijn: motiveren, samenwerken, betrekken en het verschil maken.

 

De VO-Raad en het kabinet hebben voor de periode 2018-2020 een sectorakkoord gesloten met als doelstellingen: uitdagend onderwijs voor elke leerling, eigentijdse voorzieningen, brede vorming voor alle leerlingen, partnerschap in de regio, scholen als lerende organisaties, koppeling van onderwijs- en personeelsontwikkeling, nieuwe verhoudingen in verantwoording en toezicht.

 

In dit verslag laten we zien hoe wij aan onze doelstellingen hebben gewerkt en met welk resultaat.

 

 

Het afgelopen schooljaar zijn de slagingspercentages ook weer ruim boven de normen van de Onderwijsinspectie uitgekomen.

 

 

Motiveren, samenwerken, betrekken en het verschil maken

Teams van docenten hebben op onze vier scholen hun onderwijsvisie herijkt, in goede samenwerking met leerlingen en ouders. De vier speerpunten van het Meridiaan College waren leidend en verder was er volop ruimte voor een schooleigen invulling. In 2018-2019 is er gewerkt met proeftuintjes en ook 2019-2020 zal in het teken staan van het ontwikkelen van onderwijs volgens de nieuwe onderwijsvisies. Zo bereiden de scholen zich voor op een brede invoering in 2020-2021.

 

Eigentijdse voorzieningen

 

Leidend principe is bij ons “blended learning”: we gebruiken boeken en digitale leermateriaal. Op Mavo Muurhuizen en Het Nieuwe Eemland werken leerlingen al met laptops, op ’t Hooghe Landt vindt de introductie plaats in 2019-2020. Natuurlijk houden we onze gebouwen up-to-date. In 2018-2019 is geïnvesteerd in de werkplekken voor onze docenten. In 2019-2020 worden zonnepanelen geplaatst op de daken van drie van onze scholen. Zo werkt het Meridiaan College mee aan een duurzame toekomst en aan de bewustwording hiervan bij leerlingen. Voor het Element bereiden we ons voor op nieuwbouw in 2023.

 

 

 

Het Meridiaan College investeert in een goede samenwerking met partners in de regio. Samen zijn we immers verantwoordelijk voor een goed, gevarieerd en toekomstbestendig onderwijsaanbod voor de leerlingen in en om Amersfoort.

 

Resultaten in 2018-2019:

  • De website vanbasisnaarbrug.nl waarin de vo scholen gezamenlijk leerlingen uit het p.o. en hun ouders/verzorgers informeren over het onderwijsaanbod en het proces van aanmelding en plaatsing. Ook is er gezamenlijk beleid m.b.t. loting. Dit laatste is in Amersfoort gelukkig eerder uitzondering dan regel.
  • Oprichting van een huisvestingscoöperatie die ervoor zorgdraagt dat de komende 40 jaar alle schoolgebouwen in Amersfoort worden gerenoveerd of vervangen.

 

Om met teruglopende leerlingenaantallen in het beroepsgerichte vmbo een breed aanbod te kunnen blijven garanderen werkt het Meridiaan College samen met de Meerwegen Scholengroep. Hierdoor zijn er nu twee scholen in Amersfoort met de naam 'Element' waarvan de onderwijsteams meer en meer samenwerken, vanuit een gedeeld pedagogisch didactisch concept. Het is de bedoeling dat beide scholen in 2023 intrek nemen in een nieuw gebouw.

 

Passend onderwijs is een andere belangrijke vorm van bestuurlijke samenwerking. Wij willen in onze regio leerlingen binnen het reguliere onderwijs steeds betere ondersteuning bieden. Daartoe werkt het Meridiaan College samen in het samenwerkingsverband passend onderwijs Eemland. De samenwerking met jeugdzorg is in 2018 verder verbeterd door de aansluiting bij de wijkteams.

 

Om in samenwerking het dreigende lerarentekort te bestrijden heeft het Meridiaan College zich aangesloten bij Utrecht Leert, een groep van onderwijsbesturen in de provincie Utrecht. In dit kader werken we aan de verbetering van de begeleiding van startende docenten en aan het werven van zij-instromers en hybride docenten (mensen die een carrière buiten het onderwijs combineren met docentschap).

 

 

Alle medewerkers voeren op ontwikkeling gerichte gesprekken, waarin zij reflecteren op het afgelopen jaar en plannen bespreken voor hun professionele ontwikkeling. Hiermee zet het Meridiaan College leren centraal in het personeelsbeleid. Daarnaast is er Meridiaanbreed een scholingsaanbod en is in 2018 een pilot gestart met een professionaliseringsplatform, een ICT-hulpmiddel voor de professionele ontwikkeling van medewerkers. Docenten van ’t Hooghe Landt en het Element hebben lessen bezocht bij hun collega’s van Het Nieuwe Eemland en Mavo Muurhuizen.

 

Vanaf 2019-2020 ontwikkelen de scholen van het Meridiaan College zich tot opleidingsschool, in samenwerking met de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht.

 

Ook in de relatie bestuur – directies is in 2018-2019 het accent meer op leren en ontwikkelen gelegd. Dit uit zich in de managementcontracten en –rapportages waarin de schoolontwikkeling centraal staat. In 2019-2020 neemt het college van bestuur deel aan de collegiale bestuurlijke visitatie, georganiseerd door de VO-Raad: collega-bestuurders lichten het Meridiaan College door en geven het bestuur feedback.

 

 

In 2018 heeft het bestuur het interne toezicht op de scholen aangepast. De verantwoording vanuit de scholen is beknopter, meer vanuit vertrouwen, motiverender, meer op samenwerking en ontwikkeling gericht. De basiskwaliteit wordt bewaakt met standaardrapportages uit onze ICT-toepassingen zodat de administratieve last verminderd is en er meer aandacht uitgaat naar analyse en planvorming. Jaarlijks vinden er op elke school vanuit het bestuur lesbezoeken plaats en gesprekken met leerlingen, ouders, medewerkers en schoolleiding.

 

Ook een gezond financieel beleid is onderdeel van deze verantwoording. Dit betekent concreet dat in lijn met teruglopende leerlingaantallen ook keuzes zullen moeten worden gemaakt aan de kostenkant om zo een sluitende begroting te houden.

 

Deze publieksversie van het jaarverslag is onderdeel van ons beleid om externe belanghebbenden te betrekken bij de ontwikkeling van onze scholen. In dit kader organiseert het Meridiaan College ook tweejaarlijks een stakeholderbijeenkomst. In 2017 leidde deze bijeenkomst tot de hoofdlijnen van het strategisch beleid. In 2019 wordt een tussenevaluatie georganiseerd met belanghebbenden. Zo wordt ook het horizontale toezicht structureel onderdeel van onze Plan-Do-Check-Act cyclus.

 

 

Er is zoals ieder jaar ook het afgelopen schooljaar een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Dit heeft geleid tot heldere inzichten en aanknopingspunten tot verbetering.

 

Algemeen beeld:

  • Bij de leerlingen scoren de Meridiaan College-scholen op of net onder het landelijk gemiddelde. Het Element valt op doordat leerlingen op alle categorieën lager scoren dan het landelijk gemiddelde.
  • Bij de ouders scoort Mavo Muurhuizen  op alle fronten het hoogst, hoger dan of op het landelijk gemiddelde. Bij de categorie ‘Eigentijdse voorzieningen (ICT)’ wordt over het algemeen laag gescoord.

 

Tevredenheid medewerkers

Over het algemeen een stabiel beeld t.o.v. voorgaande meting. Het Nieuwe Eemland laat een stijgende lijn in de tevredenheid van medewerkers zien evenals de medewerkers van het Centraal Bureau.