Mavo Muurhuizen

Mavo Muurhuizen is een school voor mavo-onderwijs (theoretische leerweg), aangevuld met de gemengde leerweg zorg en welzijn en havo 4 en 5. Dit aanbod past bij het karakter van onze school waarin het bieden van kansen aan en vertrouwen in de ontwikkeling van alle leerlingen centraal staan. Een persoonlijke en persoonsgerichte samenwerking tussen leerling, ouders en mentor is de basis van ons samen leren en leven, vanaf de brugklas tot aan het behalen van het diploma. Muurhuizen sluit aan op het open katholieke karakter van het Meridiaan College.

Muurhuizen is een school met een actief team van medewerkers dat steeds zoekt naar eigentijdse manieren om de leerlingen in een veilige omgeving tot ontplooiing te brengen. Belangrijk hierbij is dat we onze medewerkers stimuleren om zelf ook continu te blijven leren. Dit kan door middel van opleidingen, maar ook door cursussen en het leren van elkaar. Voor iedere medewerker is hiervoor een ruim scholingsbudget vrijgemaakt, omdat we er op onze school in geloven dat investeren in de medewerkers ook investeren in de leerling betekent.

Ook dit jaar had onze school 7 brugklassen van 25 leerlingen en konden we starten met een volledig rooster zonder vacatures. Lopende het jaar ontstonden een aantal vacatures, o.a. doordat drie collega’s met zwangerschapsverlof gingen. We zien er naar uit hen in het najaar weer te ontvangen. De vacatures zijn, ondanks het groeiend tekort aan docenten, steeds goed vervuld.

De portfoliogesprekken, die Muurhuizen vorig schooljaar geïntroduceerd heeft, zijn succesvol gecontinueerd. Portfoliogesprekken zijn gesprekken van een half uur, waarin de leerling aan zijn of haar ouders en de mentor de eigen ontwikkeling presenteert. Deze gesprekken blijken zeer succesvol. Leerlingen, ouders en mentoren ervaren het als waardevol. Tegelijkertijd zien we dat prestaties zich sneller verbeteren, ten opzichte van vergelijkbare periodes in de jaren hiervoor. Daarnaast sluiten ze naadloos aan bij het persoonlijke karakter van onze leer- en leefgemeenschap. Verder hebben we ons systeem van opbrengstgericht werken versterkt, door met meer gegevens het ‘verhaal’ achter de leerlingprestaties duidelijker te krijgen. Dit heeft onder andere geholpen om de verbeterplannen bij achterblijvende prestaties effectiever te maken. Het goed inzetten van de uitgangspunten van opbrengstgericht werken is soms wat wennen, omdat het meer ‘datagericht’ is dan we gewend zijn, maar tegelijkertijd ervaren we ook dat het zijn vruchten afwerpt.

Ons sterk ontwikkelde zorgsysteem en onze nabije leerlingbegeleiding blijft sterk op de kaart staan. Veel leerlingen wisten daardoor in moeilijke tijden en in lastige situaties hun schoolprogramma succesvol te doorlopen.

De collegiale visitatie in november gaf een positief beeld op de beoogde ontwikkeling die we de leerling aan zet noemen. Deze visitatie werd uitgevoerd door collega’s van de andere Meridiaan College scholen. De lessen zijn meer gericht op het begrijpen en toepassen van kennis en de leerlingen zijn meer zelf actief en initiatiefrijk in de lessen dan twee jaar geleden. Aanvullend hierbij is dat de hoge score voor het positieve pedagogisch klimaat in de lessen minstens gelijk gebleven is en zelfs nog een lichte groei liet zien.

In mei werd duidelijk dat onze school zich kan meten met de besten als het gaat om loopbaanbegeleiding en contacten met vervolgopleidingen en het bedrijfsleven. We ontvingen de JINC award school van het jaar 2018-2019. Deze award bekroont een grote hoeveelheid en veelzijdigheid in de loopbaanoriëntatie die we leerlingen door alle leerjaren heen bieden. Dit werd ook mooi zichtbaar toen één van onze leerlingen, tijdens een bijzondere stagepromotie, naast onze koning kwam te zitten en op ongedwongen wijze het gesprek met hem aanging.

Binnen de hoge ambities van onze school blijft het belangrijk om ook financieel gezond te blijven. Ook dit jaar heeft Mavo Muurhuizen de juiste keuzes weten te maken en is binnen de gewenste en vooraf gestelde kaders gebleven.