Het Element

(locatie Hooglandseweg-Noord)

 

Het Element is een school voor basis- en kaderberoepsgerichte en gemengde leerweg. Het is een samenwerkingsschool tussen de besturen van de Meerwegen Scholengroep en Het Meridiaan College. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan de samenwerking op het vmbo.

 

September 2018 is het nieuwe schoolplan van Het Element afgerond. De directie heeft samen met het team begrippen uit het strategisch beleid van het Meridiaan College en de Meerwegen scholengroep verder geconcretiseerd en uitgewerkt in een schoolplan van Het Element. Vanuit het schoolplan wordt jaarlijks een jaarplan opgesteld.

 

In het jaarplan 2018-2019 is de schoolontwikkeling voor het komende schooljaar weergegeven, deze plannen zijn zoveel mogelijk SMART geformuleerd. Uit het schoolplan werden dit schooljaar drie ambities opgepakt. De focus lag op:

  • Herzien van het curriculum.
  • Ontwikkeling pedagogisch en didactisch model.
  • Levensecht leren in de lessen en buitenschools leren.

 

De doelstellingen zijn concreet uitgewerkt in projectplannen, waar werkgroepen mee aan de slag zijn gegaan. Periodiek zijn de plannen geëvalueerd en vervolgacties ingezet. Zo wil de schoolleiding de PDCA-cyclus nog meer borgen en samen met haar DMR-en na een overzichtelijke periode terugkijken op hetgeen dat gedaan is. Komende jaren werkten we zo stapsgewijs aan drie grote ontwikkelingen per schooljaar in onze schoolorganisatie. Zo willen we de veranderingen behapbaar maken voor onze medewerkers en het onderwijs stap voor stap innoveren.

 

Eigentijds onderwijs met eigentijdse vakken is een van de ambities van ons schoolplan. Het curriculum dient daarvoor vernieuwd te worden. De school kiest voor een model waarin er voor 40% geflexibiliseerd wordt. Flexibilisering betekent in onze optiek een clustering van vakken en meer ruimte voor onze leerlingen om te werken vanuit eigen motivatie, tempo en interesses. De werkgroep heeft een grof ontwerp voor de vernieuwing ontwikkeld en komend jaar werken we dit ontwerp uit naar een fijn ontwerp en een bijbehorend didactisch model.

 

 

Onze leerlingen zijn gebaat bij een éénduidige pedagogisch klimaat. De werkgroep heeft het afgelopen jaar onze visie herzien. We hebben vijf pijlers ontwikkeld waarop onze pedagogiek is gestoeld, te weten:

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • We luisteren naar elkaar
  • We zien elkaar
  • We respecteren elkaar

 

Ieder pijler is uitgewerkt en voorzien van herkenbaar gedrag en dit is samengevat in een poster die overal prominent in de school hangt. Zo zijn we aanspreekbaar op hetgeen we doen.

 

De praktische vakken vullen samen in de bovenbouw van Het Element ongeveer1/3 van het totale curriculum. Binnen de profielen wordt gewerkt in de beroepspraktijk. De school vindt het belangrijk dat de praktijk aansluit bij de ‘echte wereld’. Afgelopen jaar zijn we op zoek gegaan naar zoveel mogelijk simulatie van praktijk binnen de profielen om het leren levensecht te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is de afdelingen HBR (Horeca, Bakkerij en Recreatie) die iedere maandagavond kookt in het zorgresidence Het Seminarie. Zij voorzien 20 appartementen voor ouderen van een heerlijke maaltijd. Zo komt onderwijs en praktijk maximaal tot zijn recht.

 

Naast deze drie speerpunten heeft de school hard gewerkt aan het opstellen van een programma van eisen (PVE) voor haar nieuwbouw in 2023. Het PVE is in samenspraak met 25 medewerkers opgesteld en de school heeft een unieke werkwijze gekozen voor de selectie van de architect. Naar verwachting zal het komend jaar het definitief ontwerp en het bestek worden samengesteld.

 

De examenresultaten van de het afgelopen jaar waren prima. De school heeft een slagingspercentage van 98% en behoort tot de 25% beste presterende scholen van Nederland. Kortom, de school is volop in ontwikkeling, maar er staat een goed en stevig fundament om op te bouwen.